Site Loader
Tom V. Hron | blog | webovky pro zelenáče

V dnešních dnech je základem úspěšného obchodu či firmy dobrý a spolehlivý web. Doba přeje vývojářům internetových stránek. S poptávkou stoupá i jejich byznys. Internetová prezentace a její možnosti se posouvají kupředu doslova s každou vteřinou, které plynou i při čtení tohoto článku. Každou vteřinou roste i počet poskytovatelů a provozovatelů internetových služeb a doslova v online prostředí se odehrává každodenní boj o zákazníka.

Zájemce o nové internetové stránky většinou netuší, co všechno elektronické portfolio musí obsahovat. Ti znalejší se umí dovtípit, že design nabízených stránek není vše. Ano, je tu i obsahová stránka – veškeré texty, originální obrázky. To má jistě veliký vliv na efektivitu webu. Existuje i vzácnější skupina lidí, kteří se dokonce nebojí surfovat po internetu a zjistí si, že webové prohlížeče se na webových stránkách orientují například i podle důležitosti jednotlivých nadpisů ve zdrojovém kódu. Ano, to jsou ony h1 – h6 tagy. O nich si ale nyní vyprávět nebudeme. Je tu ještě jedna skupina lidí. Tito lidé si uvědomují, že pro internetové prohlížeče jsou důležité další tagy ve zdrojovém kódu stránky – tzv. <meta>. Skupinu lidí, o níž se právě bavíme, tvoří především tvůrci webových stránek, programátoři, webaři a firmy, které ale ze zjistitelného důvodu vám o těchto služebníčcích SEO neřeknou. Proč?

Představte internet jako běžné obchodní centrum nacházející se v každém větším městě. V našem ukázkovém centru naleznete různé obchůdky – ty nám v této představě zahrají jednotlivé webové stránky vás obchodníků a podnikatelů, co na internetu hledají nové zákazníky. Každým dnem, každou minutou a vteřinou navštěvují ukázkové obchodní centrum agenti, vyslané běžnými uživateli internetu, potencionálními zákazníky vašeho obchodu. Stačí zmínit jen ty nejvýznamnější jména těchto agentů. Jedná se například o Google Chrome, Edge, Mozzila Forefox, Safari a další. Tito agenti nepatří mezi nejchytřejší a pracují ve spěchu. Běhají obchodním centrem závratnou rychlostí, aby co nejrychleji konečnému uživateli našli vše, pro co je vyslal. Jelikož množství obchodů v našem příkladovém obchodním centru exponenciálně roste a rychlost agentů se zvyšuje, nezbývá moc času, aby procházeli obchůdek po obchůdku a prohlíželi veškeré vaše zboží.

Jak je zaujmout, aby váš obchod navštívili a vaše zboží donesli běžnému uživateli? Odpověď zní SEO – search engine optimalization. Nechť má v naší metafoře podobu manuálu – brožurky, která vlastníkům jednotlivých obchůdků poskytuje návod, jak udělat náš obchod co nejpřívětivějším pro mravenčí práci všech agentů. Na začátku mého článku jsem naznačil pár položek onoho zázračného manuálu například tagy h1 až h6. Ty si můžeme představit jako vzorné označení jednotlivých regálů v našem obchodě, aby agent na první pohled z dálky viděl, co vše v našem obchodě najde a kde. Takovýchto vychytávek obsahuje SEO manuál spousty. Já se chci zaměřit na jeden z nejdůležitějších bodů. Na bod, jehož existenci nám většina levnějších ale i dražších tvůrců internetových stránek zatajují. Důležitý tag <meta>.

Meta tag se dá přirovnat k výloze, která je umístěna na strategickém místě našeho obchodu – u vchodu. Pro naše stránky plní právě velice podobnou úlohu jako výloha pro každý obchod. A nyní naší představu s obchodním centrem zkomplikuji. Tato výloha je pro běžné uživatele neviditelná a běžným okem nepoznáte, jestli vám váš poskytovatel internetových stránek tuto výlohu správně vybavil nebo jestli vám ji vůbec vybudoval. Jednotlivými kódovými detaily, z čeho se <meta> výloha skládá, vás nebudu zatěžovat. Poskytnu vám ale příklad správně vybudované výlohy a ukáži vám, jak zjistit, jestli vaše stránky výlohu mají. Ano, naučím vás vidět neviditelné.

Tom V. Hron | Blog | webovky pro zelenáče

Obrázek 1 z 1


Na obrázku 1 vidíte správně vyplněné meta proměnné. Meta proměnné jsou důležité i pro synchronizaci se sociálními sítěmi. Podívat se na vaši výlohu je snadné. Stačí použít Google Chrome. Vyhledejte vaše internetové stránky a klidněte pravým tlačítkem myši kamkoli na vaší stránce. Otevře se vám nabídka, ve které zvolte „Zobrazit zdrojový kód stránky“ (zkratka ctrl+U). Zobrazí se vám náhled do HTML kódu vašich stránek. Podle příkladů obrázku 1 porovnejte, jak si vaše stránky vedou. Našli jste vaše meta? Nenašli? Nebo jsou prázdné? Dva kliky, které prozradí, jestli vás poskytovatel internetových stránek tzv. nebere na hůl.

Proč nám tedy poskytovatelé internetových stránek lžou? Protože, co oči neví, to srdce nebolí. Tvůrci internetových stránek spoléhají na nevědomost zákazníka. Vybudovat dobrou vnitřní strukturu a umožnit tak vyhledávačům hladký průchod vašimi stránkami stojí čas. A i tady čas jsou peníze. Jelikož pro koncového zákazníka je veškerá tato práce neviditelná, neboť jí umí ocenit jen lidé z té nejmenší skupiny znalých i hlubších tajů fungování webů, uchylují se k nesolidnímu jednání. Mluví s vámi o vizuálu, podobě webu, obsahu. O vnitřku však mlčí. Proč nabízet něco, co stejně uživatel nevidí a stojí to mnoho času. Místo toho stihnu zákazníky dva, což se rovná více peněz. Ano, jsme jenom lidi.

Nenechte běžné tvůrce webových stránek čerpat z vaší neznalosti. Internetové stránky nejsou pouze grafika a text. Uvnitř se skrývá důmyslný mechanismus, jehož nastavení má přímý vliv na výsledek vyhledávání v běžných internetových prohlížečích. Vnitřek vašich stránek rozhoduje o úspěšnosti vašeho webového portfolia. Nenechte se podvést. Nové nablýskané Ferrari, které pod kapotou zeje prázdnotou, je úplně k ničemu.